lørdag den 1. august 2015

Postkort fra Onkel rejsende Mor...

I mandags pakkede jeg verdens mindste VW UP med tre tasker og to børn og kørte afsted til et hus lidt uden for Amsterdam. Det var forholdsvis spontant, det var med sommerfugle i maven og det var en med en ret flad pengepung - men vi gjorde det.  

Normalt er det sådan til hverdag, at der er en regulær kamp om 'det frie forsæde' i bilen, når vi kører os tre sammen - mig og drengene. Vel at mærke også selvom der er tale om en køretur på under 5 minutter. Det er åbenbart ULTRA vigtigt at ha' den plads... Imidlertid var det sådan på denne tur - som er det længste stræk vi har kørt sammen nogensinde - at der var INGEn af dem, der ville sidde på forsædet. De foretrak at sidde tæt klinet op ad hinanden på verdens mindste bagsæde og skiftevis fnise, skændes, slås og knævre - heeeeele good damn vejen til det flade træskoland. 
Hvilket også betød, at jeg relativt hurtigt - tror faktisk kun vi var nået omkring Hamburg - løb tør for diplomatiske måder at bede dem om at være stille på. Som dagen skred frem blev tonen måske en anelse harsk end den gennemsnitlige 'politiske korrekte forælder' vil sætte pris på. 

En lille gennemgang af turens spektrum lød på:

- Vær lige stille nu
- Ti stille
- TI stille
- Hold mund
- Hold nu oooooop
- Hold muuuuuuund
- Stop så 
- STOP så for helvede
- TIIIII stille
- Luk så RØVSYLTEN (ved ikke hvor det kom fra eller hvad en røv-sylte egentlig er - men det var sagt under logistisk press)
- Luk røven (mere trafikalt pres)
- Hold kæft (mit absolutte hade-udtryk, som jeg overhovedet ikke kan rumme selv)
- Og endeligt: Den næste der siger noget - kommer herom og sidder....!

Og så kom der ro på. 
De ved heldigvis at jeg er lige så blød i filten, som jeg kan være hård i kæften.

Det er muligt at Holland ikke er nogen særlig eksotisk destination - men jeg er alligevel en anelse stolt over at have vist mine børn lidt andet end et sydeuropæisk all-inclusive resort. (Som helt sikkert også er mega 'læks' til sin tid - men både udenfor min økonomiske rækkevidde og udenfor min mentale ønskevidde...)
Og det er fandme fladt det land vi har besøgt. Men jeg kan virkeligt li' det. Det er kønt, mærkeligt, nydeligt og anderledes end Danmark på så mange måder: Folk er ekstremt høflige og søde. Den offentlige transport fungerer - uden nærdødsoplevelser - og man har faktisk råd til at handle mad i et velassorteret supermarked. Tre områder hvor vi er håååbløst bagefter i Danmark... 

Vi har set smukke smalle huse, kanaler og cannabis, kørt med sporvogn og spist madpakker, budding og pandekager og brugt en hel time i en slik-butik... og vi har været sammen 24/7 i 5 dage på den intense måde. Tror sgu jeg kan sætte et flueben ud for boksen med 'sommerferie'. 

Det var awesome.




Jeg kalder dette fotografiske værk: Tyk men Glad. 
(Fandt ENDELIG en SugarDaddy)


















Meget meget sjældent situation... en frivillig multi-selfie.
(Mobilkamera versionen af at bakke-baglæns...?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar